دسته بندی ها
همه دسته ها مقالات علمی و پزشکی
محبوب ترین ها
رژیم غذایی مبتلایان به دیابت
كلسترول بالا و ديابت
رژیم غذایی مبتلایان به دیابت

چه دیابت نوع یک و یا نوع دو، بسته به اینکه چرا، چه وقت و چه میزان غذا بخورید بر روي قند خون تان موثر است. شما چه دیابتی باشید چه مستعد دیابت، اگر بیش از حد غذا بخورید قند خونتان بالا خواهد رفت که در این صورت دچار
بیماري می شوید و چنانچه به میزان لازم دارو مصرف نکنید، قند خونتان مرتب بالا و پایین می رود، همچنین اگر قند خون به مدت طولانی بالا بماند عوارضی چون بیماري هاي قلبی، مشکلات چشمی، مشکلاتی براي پا، کلیه و غیره در پی دارد و چنانچه قند خون خیلی پایین باشد نیز عوارضی به دنبال دارد. به هر کدام از علل فوق نگه داشتن قند خون در حد نرمال و سلامت می تواند دیابت را کنترل و یا کاهشدهد. یکی از راه هایی که می توانید قند خون یا دیابت را کنترل نمایید رعایت رژیم غذایی است مستلزم این است که اطلاعاتی در مورد هرم غذایی دیابت داشته باشد.

هرم غذایی دیابت

هرم غذایی دیابت راهنماي عمومی است که چرا و چه میزان از هر غذایی را در طول روز باید مصرف نماییم و مشابه هرم غذایی است که در خیلی از بسته بندي هاي غذایی می توانید ببینید، هرم غذایی دیابتی به شش گروه تقسیم می شود که
باید گروه هاي بزرگ تر غذا که در پابین هرم قرار دارند نسبت به گروه هاي بالایی بیشتر مورد مصرف قرار گیرند. میزان مصرف روزانه هر فرد بستگی به تاثیر آن در سلامت شخص دارد .

گروه هاي غذایی و میزان مصرف در هر روز از این رژیم دیابتی شامل:

غلات، حبوبات و سبزیجات نشاسته اي
این گروه شامل ویتامین ب و فیبر هستند که میزان مصرف آنها ششوعده یا بیشتر در روز می باشد.
میوه ها
شامل ویتامین ث، پتاسیم ، فولات و فیبر هستند و میزان مصرف روزانه سه تا چهار وعده می باشد.
سبزیجات
شامل ویتامین ث، آ، فولات و فیبر هستند و میزان مصرف روزانه سه تا پنج وعده می باشد.
شیر و لبنیات
منبع کلسیم، پروتئین، ویتامین آ و دي هستند و میزان مصرف روزانه دو تا سه وعده می باشد.
گوشت و فرآورده هاي گوشتی
منبع آهن، روي، ویتامین ب، پروتئین و میزان مصرف روزانه دو تا سه وعده می باشد.
چربی، شیرینی جات
چربی و روغن به علت داشتن کالري بالا باید به میزان خیلی کم مصرف شوند و شیرینی جات نیز به دلیل داشتن مقدار
قند بالا باید فقط یکبار در روز مصرف شوند.
نشاسته
مواد نشاسته اي مانند نان، ماکارونی و پاستا، غلات، سریال هاي خوراکی، سبزیجات نشاسته اي مانند ذرت و سیب زمینی به بدن شما انرژي می دهد و ویتامین ها و مواد معدنی بدنتان را تامین می کنند. حبوبات کامل نشاسته اي براي سلامتی شما مناسب تر است چون آنها حاوي ویتامین ،مواد معدنی و فیبر هستند. مصرف روزانه نشاسته یک وعده است، تصور عموم این است که نشاسته براي مبتلایان به دیابت مناسب نسیت، باید گفت که این گفته صحت ندارد، زیرا خوردن نشاسته براي هر کسی نشاط آور است و موجبسلامتی فرد می شود و این شامل افراد دیابتی نیز می شود که می توانند از این نشاسته ها بصورت جانشینی در یکوعده مصرف نمایند.